У реєстрах юридичних осіб, речових прав та земельному кадастрі обмежать доступ до деяких даних з міркувань безпеки.


У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №11533, який передбачає закриття низки даних у реєстрах задля забезпечення безпеки. Зокрема, законопроєкт пропонує:

В Гражданском кодексе предусмотреть, что в случаях, определенных законом, местонахождением юридического лица считается адрес, по которому обеспечивается связь с таким юрлицом, в частности, поступления документов от государственных органов.

У нормативно-правовому акті "Про реєстрацію юридичних осіб, підприємців-фізичних осіб та громадських організацій":

1) Запровадити можливість, за якою оборонні підприємства можуть не вносити інформацію про види діяльності, що стосуються зміцнення обороноздатності країни (надається детальний перелік таких видів діяльності).

2) передбачити можливість для оборонних підприємств вказувати інформацію про своє місцезнаходження, включаючи будь-яку адресу, яка забезпечує зв'язок з ними, зокрема для отримання документів від державних органів;

3) доручити Міністерству юстиції протягом 2 місяців з дня набрання чинності цим законом забезпечити оприлюднення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як відкритих даних.

У законопроєкті "Про державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно та їх обмежень" передбачити, що:

1) Протягом дії воєнного стану та рік після його завершення, інформація про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, яка надається фізичним та юридичним особам в електронному вигляді (за винятком інформації, що надається банкам на підставі договору з технічним адміністратором про надання сервісної послуги), у частині відомостей про місцезнаходження об'єкта нерухомого майна включає лише інформацію про країну, Автономну Республіку Крим, область, міста Київ та Севастополь, райони області та райони Автономної Республіки Крим, і не містить даних про кадастрові номери земельних ділянок.

Під час дії воєнного стану і протягом трьох років після його завершення, інформація у формі виписки про осіб, які отримали дані щодо зареєстрованих прав на нерухомість, яка належить іншим фізичним або юридичним особам, а також обтяження цих прав, надається виключно за запитом керівника або заступника керівника правоохоронних органів, перелік яких є визначеним та остаточним.

У Законі "Про Державний земельний кадастр" передбачити таке:

1) у період дії воєнного стану та протягом одного року після на веб-сайті Держгеокадастру не оприлюднюється інформація про власників (користувачів) земельної ділянки;

2) Під час дії воєнного стану та протягом одного року після його завершення витяг з Державного земельного кадастру містить інформацію про власників (користувачів) земельної ділянки лише у випадку, якщо він надається за заявою особи, що є власником (користувачем) цієї земельної ділянки, або нотаріусом.

3) Протягом дії воєнного стану та ще трьох років після його завершення, інформація у формі виписки про осіб, які здійснювали доступ до даних про власників (користувачів) земельної ділянки, яка належить іншим фізичним чи юридичним особам, може бути надана за запитом посадової особи органу досудового розслідування. Це відбувається у зв'язку з виконанням нею повноважень, визначених законом, у відповідному кримінальному провадженні. Інформація також може бути надана за запитом керівника або заступника керівника правоохоронних органів, перелік яких є чітко визначеним.

У законах "Про охорону прав на винаходи і корисні моделі", "Про охорону прав на промислові зразки", "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг", "Про охорону прав на компонування напівпровідникових виробів", "Про авторське право і суміжні права" слід передбачити, що доступ фізичних та юридичних осіб до інформації державних реєстрів прав інтелектуальної власності щодо державної реєстрації прав інтелектуальної власності, пов'язаних зі сферами національної безпеки та оборони, може бути обмежено на період дії воєнного стану та протягом трьох років після його завершення або скасування за клопотанням власника права інтелектуальної власності.

На основі письмового запиту від державного органу або правоохоронного органу, у зв'язку з виконанням ними законодавчо визначених функцій, НОІВ надає інформацію з Державного реєстру винаходів та Державних реєстрів прав інтелектуальної власності стосовно прав інтелектуальної власності, які стосуються сфер національної безпеки і оборони, доступ до яких є обмеженим.

Як зазначають, автори в ідеальному суспільстві відкритість та доступність усієї повноти відомостей державних реєстрів є виправданою, доцільною та виключно позитивною політикою держави. Проте наразі одними з найбільш пріоритетних цілей для атак ворога є об'єкти нерухомості підприємств оборонно-промислового комплексу. Список усіх оборонних підприємств є відкритим та доступним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, ФОП та громадських формувань, у якому, з-поміж іншого, зазначені види діяльності таких підприємств та їхнє місцезнаходження. Поява кожного нового суб'єкта господарювання, який планує здійснювати види діяльності, пов'язані із забезпеченням обороноздатності держави відображається в реєстрі та одразу стає відомою ворогу. Аналогічно і щодо зміни адреси місцезнаходження вже діючих підприємств, яка також стає одразу відомою ворогу.

Окрім того, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (ДРРП) публічно відображається вся повнота інформації щодо наявних у оборонних підприємств (на праві володіння або іншому речовому праві) земельних ділянок, будівель та іншої нерухомості. Поява нового об'єкта нерухомості одразу стає відомою ворогу та створює безпекові ризики при розміщенні на них виробничих потужностей, складів і офісів.

Державний земельний кадастр (ДЗК) включає всю інформацію про земельні ділянки, які належать або використовуються оборонними підприємствами. У зв'язку з воєнним станом, дані з ДЗК не публікуються на вебсайті Держгеокадастру, а Публічна кадастрова карта тимчасово не працює. Це рішення сприяє захисту інформації про земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні оборонних підприємств, але водночас обмежує доступ до даних ДЗК для фізичних та юридичних осіб. Проте ворог все ще може безперешкодно дізнаватися про набуття земельних ділянок оборонними підприємствами через Державний реєстр речових прав на нерухоме майно.

Реєстри прав інтелектуальної власності також містять відомості щодо об'єктів інтелектуальної власності (винаходів, корисних моделей, промислових зразків, тощо), пов'язаних зі сферами національної безпеки і оборони, які становлять підвищений інтерес ворога під час ведення воєнних дій.

"Депутати підкреслюють, що хоча реєстрові відомості не є єдиним джерелом для визначення цілей, вони залишаються найзручнішим і найточнішим джерелом інформації, яку за необхідності можна підтвердити іншими, більш складними методами."

На їх думку, описане свідчить про недосконале правове регулювання та способи функціонування державних реєстрів, за яких одночасно існують і надмірні обмеження відомостей реєстрів (повне закриття Публічної кадастрової карти, непублікування ЄДР як відкритих даних тощо), і вільний доступ ворога до інформації про оборонні підприємства, що спричиняє високі безпекові ризики.

У зв'язку з цим, на базі Комітету Верховної Ради з питань правової політики протягом 4 місяців членами Комітету разом з представниками Мінюсту, Мінстратегпрому, Міноборони, Мінцифри, а також громадських організацій, які здійснюють діяльність у сфері відкритих даних здійснювалося напрацювання комплексного проекту.

Крім зазначеного, запропоновані зміни до законодавства відкриють можливість оприлюднення ЄДР як відкритих даних, що було неможливим від початку повномасштабного вторгнення Росії до прийняття цього законопроекту.

Related posts